Stefan Nordahl har varit kärnan i Hasopors verksamhet sedan företaget grundades 2007. Som ansvarig för försäljning och marknadsföring har han varit i framkant när det gäller att bygga upp medvetenheten om skumglas på den svenska marknaden och har bevittnat hur den cirkulära ekonomin har vuxit från en marginell idé till en mainstream-strategi.

 

Intresse väckt av återvinning

Stefans väg till Hasopor började med en önskan att främja mer hållbara lösningar. ”Tanken att förpackningsglas kan förvandlas till ett lätt och miljövänligt konstruktionsmaterial var verkligen fascinerande”, säger han.

Under åren har han träffat otaliga byggproffs, och varje möte har gett nya insikter: ”I det här jobbet lär man sig ständigt. Varje dag ger något nytt.”

Stefan Nordahl på Byggmaterialdagen 2025
Stefan Nordahl på Byggmaterialdagen 2025

Enligt Stefan har marknaden förändrats avsevärt. Kundernas medvetenhet om miljöpåverkan, EPD-dokumentation och lösningar med låga utsläpp har ökat snabbt.

 

Laganda som bär

Stefan beskriver Hasopors laganda som varm och praktisk: ”Vi hjälper och stöttar varandra varje dag.”

Han tycker att arbetet är varierat och meningsfullt: ”Det är fantastiskt att bidra till att bygga svensk infrastruktur.”

En önskan om en grönare morgondag

I sin försäljnings- och marknadsföringsroll besöker Stefan ofta byggarbetsplatser. Säkerhet är därför en viktig del av det dagliga arbetet: ”Det är viktigt att leveranserna sker säkert och att besökarna följer arbetsplatsens regler.”

Hans önskan för framtiden är tydlig: ”Jag hoppas att övergången till grönare byggande kommer att gå ännu snabbare.”

Läs mer om vårt cirkulära ekonomiska tänkande: Cirkulär ekonomi är en lagsport – Samarbete håller material i omlopp

Läs nyheter relaterade till social hållbarhet

Letar du efter mer information om hållbarhet? Hör av dig

Olle Svensk

OLLE SVENSK

VD