Dave Lindarv - ansvarig för säckade produkter

Framgångsrik start för Dave: Ett år med utveckling och tillväxt

Med en bakgrund som både professionell ishockeyspelare och erfarenhet inom byggbranschen har Dave Lindarv visat att han är van vid att spela på toppnivåer, både på isen och i affärslivet. Det senaste året har varit intensivt och lärorikt för Dave, som i sin roll är ansvarig för försäljning och utveckling av Hasopors säckade produkter. Med förmågan att kombinera lagarbete, strategi och en vinnarskalle har han lyckats driva framgång i en dynamisk och utmanande roll.

Rollen innebär nära samarbete med återförsäljare och användare, där han arbetar för att inte bara sälja, utan också utbilda marknaden om skumglasets fördelar och användningsområden. ”Det innebär mycket kontakt med återförsäljare och användare av skumglas” säger Dave. ”Min största utmaning är att övertyga människor som aldrig använt skumglas att byta ut mer ’traditionella’ material mot något som för dom är helt främmande.”

Daves erfarenhet bygger förståelse och tydliga mål

Dave har skaffat sig en djup förståelse för byggbranschen i olika roller. Från snickare till säljare. Det har gett honom en unik förmåga att kommunicera och skapa förtroende över hela värdekedjan. ”De erfarenheterna ger mig en förståelse både hos utförande entreprenör, återförsäljare och beställare,” förklarar Dave. ”Det tror jag är gynnsamt för mitt arbete.”

När Dave tog rollen som ansvarig för säckade produkter, var målet klart: att utveckla och växa med företaget genom att bygga upp ett produktsortiment och en långsiktig försäljningsstrategi. ”Det har varit ett brett arbete under det första året,” säger han. ”Från dokument som behövts uppdateras till bearbetning av återförsäljare, entreprenör och slutkund.”

Utmaningar och lösningar

Den största utmaningen i rollen har varit att övertyga marknaden att byta ut traditionella byggmaterial mot skumglas. Detta kräver inte bara kunskap om materialets tekniska fördelar, utan också förmågan att förändra djupt rotade vanor och uppfattningar. Dave har lyckats göra stora framsteg i detta arbete. ”Jag tror vår ökade närvaro på sociala medier, mässor och ute hos återförsäljare är av stor vikt,” förklarar han. ”Det är något vi kommer fortsätta med framöver.”

Med många av de initiala utmaningarna nu bakom sig, kan fokus skiftas mer mot ytterligare tillväxt. Det arbete som lagts ned har resulterat i en starkare marknadsposition och ett väletablerat produktsortiment. ”Efter ett intensivt första år så har vi nu mycket på plats,” säger han. ”Det är väl det jag känner mig stolt över, helheten. Nu kan jag fokusera mer på försäljning.”

När det kommer till resultat har Dave ökat antalet återförsäljare och bidragit till att kunskap om skumglas har ökat bland våra kunder. Försäljningschef Stefan Nordahl tillägger att: ”Ett stort antal återförsäljare har nu skumglas på lager vilket ökar tillgänglighet för konsumenter och entreprenörer att köpa skumglas lokalt och i många fall får man hjälp av återförsäljaren med leverans direkt till dörren.”

Samarbete och engagemang

Trots att Dave, enligt han själv, inte behövt lägga mycket tid på att bygga engagemang i säljteamet, har han spelat en viktig roll i att avlasta kollegorna och bidra med specialistkunskap. ”Vi har en försäljningschef i Stefan Nordahl som är en duktig lagbyggare och ett team med skön lagkänsla. Det finns ett stort engagemang för säckade produkter i säljteamet och mina kollegor har varit väldigt stöttande och behjälpliga för mig att komma in i min roll,” berättar Dave.

Stefan och Dave har haft ett bra samarbete det första året

 

Stefan och Dave har haft ett bra samarbete det första året

Framtida utveckling och planer

Framtiden för de säckade produkterna ser ljus ut, med enorm utvecklingspotential och ständigt nya användningsområden som upptäcks. För att ytterligare stärka marknadspositionen är planerna för höstens marknadsföring redan klara. ”Vi kommer bland annat med nytt marknadsmaterial som även kommer kunna nyttjas ute hos återförsäljare,” säger Dave om de kommande planerna.

För att stödja Dave i framtiden tillägger Stefan: ”Hasopor kommer att fortsätta sin satsning på säckade produkter och stödja Daves strategiska arbete för fortsatt utbyggnad av återförsäljarnät och geografisk täckning över hela landet. Dave har en viktig roll som specialist att möta våra kunders frågor och att utbilda våra samarbetspartners.”

Även i gruppen som Hasopor är en del av kommer han att få en kollega med liknande roll i det norska systerbolaget Glasopor att spela med.

Efter ett år fyllt av framsteg är Dave mer än redo att ta nästa steg i sin resa i Hasopor. Med en solid grund lagd, är han fast besluten att fortsätta driva innovation och försäljning framåt, och göra skumglas till ett självklart val för byggbranschen. Med samma beslutsamhet som för ishockeyklubben, fortsätter han att spela för seger i Hasopor.

DAVE LINDARV

Försäljning och utveckling av säckade produkter Sverige

HASOPOR ÅTERFÖRSÄLJARE

Försäljning av säckade produkter sker genom vårt nätverk av återförsäljare.

27. augusti 2024