Hur transporterar man hundratusentals kubikmeter material med minimal miljöpåverkan? Detta är en fråga som Foamit Group och Hasopor ständigt fokuserar på när de utvecklar sina transporter av skumglas och råvaror för att bli allt mer hållbara.
Samarbetspartners engagerar sig för hållbarhet
Effektiv logistik kräver mångsidiga lösningar. I Finland är Uusioaines, en del av Foamit Group och systerbolag til Hasopor, beroende av både sina egna och partners lastfordon och använder fartygsfrakt för transporter i Östersjöområdet.
I Sverige, hos Hasopor, styrs valet av logistikpartner av strikta miljökriterier: utrustningen måste uppfylla minst Euro 6-utsläppsnormer och i stor utsträckning vara optimerad specifikt för transport av skumglas för att maximera transportvolymerna av både skumglas och råvara. Korta avstånd och hög fyllnadsgrad är också avgörande för att undvika onödiga körningar och tomkilometrar.
Lätt material – mindre klimatavtryck
Visste du att skumglasets låga densitet ger betydande miljöfördelar vid transport? ? En kubikmeter skumglas som produceras i Sverige väger endast cirka 180 kg, vilket innebär att en lastbil kan transportera upp till 155 kubikmeter material. Jämfört med andra alternativ minskar detta antalet transporter som krävs avsevärt – och därmed både bränsleförbrukning och utsläpp.
Smarta system optimerar rutter
Effektiv transport handlar om mer än fulla laster. Den avancerade optimeringsprogramvaran som används i Finland övervakar varje fordon dygnet runt och planerar rutterna noggrant. Detta minimerar tomkörning och maximerar transporteffektiviteten.
Trafiken mellan produktionsanläggningen i Forssa och hamnen är ett bra exempel på effektiv logistik. När vi transporterar skumglas till Nådendal hamn tar vi tillbaka produktionsråvaran som returlast. På så sätt tjänar samma resa två syften,
säger Uusioaines’ produktionschef Pasi Mäntynen.
Samma princip tillämpas i Sverige. ”Våra lastbilar som levererar skumglas till kunder tar med sig glas för återvinning tillbaka till Svensk Glasåtervinning på returresan. Detta ökar vår transportutnyttjandegrad avsevärt,” säger Daniel Ellison, VD för Hasopor.
Ser mot framtiden
Utvecklingsarbetet fortsätter aktivt i alla Foamit Groups verksamhetsländer. Framtida lösningar inkluderar gasdrivna lastbilar, som förbrukar upp till 30 % mindre bränsle än traditionella diesellastbilar. I Sverige tar man redan nästa konkreta steg: målet är att helt övergå till HVO 100 biobränsle i alla transporter i början av 2025.
Utmaningar kvarstår. Användning av biobränsel medför merkostnader, och tekniken för ellastbilar är ännu inte tillräckligt utvecklad för stora och tunga transporter över långa avstånd. Foamit Group fortsätter dock målmedvetet mot alltmer miljövänlig logistik – en transport i taget.